Tim was here! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Tirsa Roeterink - WaarBenJij.nu Tim was here! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Tirsa Roeterink - WaarBenJij.nu

Tim was here!

Door: Tirsa

Blijf op de hoogte en volg Tirsa

09 Mei 2010 | Zambia, Chipata

Hallo feestvierende Nederlanders!

Weer helemaal bijgekomen van de tent, Koninginnedag en ’t bevrijdingsfestival? Ik heb ook weer leuke dingen meegemaakt dus weer tijd voor een verhaaltje! Nog bedankt voor alle reacties, tips en nieuwtjes.. Ans met haar Spanje verhaal, vervelend zeg! En Elly van harte gefeliciteerd!

Tot nu toe verlopen de projecten goed, maar moeten we deze maand knallen. We gaan morgen naar de Pabo (College of Education) en gaan met alle leraren onze lessen inroosteren. De planning is om 4 lessen kind&jeugdpsychopathologie te geven en de laatste les de kinderen van Chesire Home te laten zien als praktijkervaring. Hopelijk voelen studenten zich geroepen om hier stage ervaring op te doen en Chesire Home van ons over te nemen. We zijn nu bezig met geven van bewegingsagogie in kleine groepjes van 6 kinderen.

De minor sexworkers loopt beter dan verwacht. We hebben iedere week een bijeenkomst en de meiden zijn altijd aanwezig en enthousiast. We hebben met Father Odron overlegd hoe en wat het nu verder moet als we weg gaan en hij wil graag 2x in de week een bijeenkomst. Dus nu nemen Stella en Sonile het van ons de laatste twee weken over en begeleiden wij hun in het organiseren van een bijeenkomst! De bedoeling is dus dat dit zo blijft als wij weer naar huis gaan.
De straatjongeren zijn gekoppeld aan een vrijwilliger van YAZ. We geven aankomende woensdag een workshop over hoe je contact maakt met je buddy en hoe je dit contact goed kan onderhouden. We gaan trust exercises met de vrijwilligers van YAZ doen. Het is de taak aan hun om dit weer met hun buddy te oefenen.

Genoeg op de planning voor de laatste maand, ik moet ook nog flink aan de bak voor mijn herkansingen en heb nog een assesment als ik terug kom. Dus ik denk dat deze maand voorbij vliegt. We hebben 3 juni een eindpresentatie en dan gaan we met het grootste deel van de groep op 7 juni naar Zanzibar! Voor de derde keer vakantie houden!

Want ik ben de afgelopen 2 weken weer een soort van vakantie gehouden. Tim kwam 25 april aan met vreselijke vertraging, het was al lastig om 9 weken op hem te wachten en nu duurde het nog eens 4 uur langer! Wat heb ik deze 2 weken genoten!

De eerste 2 dagen zijn we naar het South Luangwa Park geweest, schijnt het meest afwisselende park van heel Afrika te zijn. We hebben ontzettend veel dieren gezien en ons feestelijk vermaakt bij de Mushroomlogde (zie de internetsite ervan). Ik had alles uitgezocht voor de hele groep en kreeg ook van iedereen 100 schouderklopjes, want het was echt een super accommodatie! Omdat ik en Maarten een temperary permanent hebben, nu zijn wij dus inwoners van Zambia, was het spot goedkoop. Dus Tim en ik trakteerden onszelf op een professionele massage. Het avondeten bestond uit drie gangen en de dames kregen zelfs als eerste hun eten voorgeschoteld. Ik moest Tim duidelijk maken dat dit ontzettend luxe voor ons was, want dit zijn wij helemaal niet gewend hier in Chipata! Maar het was echt super om even zo’n luxe om je heen te hebben, soms mag dat wel even.

Het aanpassingsvermogen van Tim bleek van hoogstaand niveau, want alle grapjes had hij na 2 dagen al onder de knie. Hij kan onze Japanse buurman Nobel al net zo goed imiteren als de rest. We hebben met z’n allen gegeten bij Chef’s Pride en Tim was ook hier weer onder de indruk van het lekkere eten.

We zijn met z’n tweetjes naar Livingstone afgereisd, en alles verliep nog volgens mijn strakke planning. We kwamen zelfs eerder dan verwacht aan! Dat zou je hier helemaal niet verwachten! De eerste dag zijn we naar het park geweest. Eindelijk kon ik profiteren van mijn illegale verblijf, want ik kreeg een korting van wel liefst 95% omdat ik nu een inwoner van Zambia ben. Tim had als doelstelling kledder nat worden en ik dit keer niet, aangezien ik Christelle’s camera op zak had (ja hij doet het nog hoor!). Super stom, want de vorige keer hebben we gewoon een heel gedeelte van het park misgelopen! Ik liep met Tim naar een souvenir winkeltje en zag nog een ander paadje. Hier waren we de vorige keer niet eens geweest en het paadje liep door tot de boilingpoint. We zijn helemaal naar beneden gelopen tussen allemaal apen en gingen beneden genieten van het uitzicht. Maar dit werd snel verstoord door een brok steen dat kei hard naar beneden viel. Hij kwam bijna op Tim en hierna volgden nog meer uit de lucht vallenden stenen. We zijn maar op vlucht geslagen, voordat een van ons gewond werd. Nog steeds vraag ik me af hoe dat kon.. maar gelukkig zijn we ongedeerd gebleven!

De volgende dag in Livingstone zijn we op loopsafari geweest in een park dichtbij de watervallen. Hier hebben we giraffen van maar liefst 10 meter afstand gezien en ook een hele stoet buffels. Deze kwamen met volle vaart ons voorbij gerend en op dat moment was ik zo blij dat ik me achter Tim kon verschuilen. Als je een loopsafari doet, voel je jezelf 10x zo kwetsbaar dan je in een jeep zit. In het South Luangwa Park zei de gids ook dat buffels je zo uit het niets konden aanvallen. De andere gevaarlijke beesten geven altijd een seintje vooraf, zodat je kunt zien dat ze zich bedreigd voelen, maar buffels niet. Er was wel een man mee met een AK nogwatters.. Maar het waren er wel 15/20, dus één zo’n geweer voelde niet bepaald beschermend. Om niet te vergeten, we zijn maar in totaal met vier op loopsafari geweest. Niet alleen Tim en ik, maar ook twee New Yorkse dames, die we in een hotel van 350dollar p.p.p.n. op hebben gehaald! Een van hen had een klein wondje op haar hand en hield ons allemaal op om een pleistertje op te doen. Dit was echt te triest voor woorden! Aan het einde van de safari hebben we nummer 4 van de big 5 gezien, namelijk de neushoorn. Helaas hebben we de luipaard gemist!

’s Middags gingen we door een wildpark op een olifant, dit was minder spannend dan met de leeuwen lopen, maar we lagen helemaal dubbel toen onze olifant zijn behoefte moest doen. Je hoorde zijn drol gewoon op de grond vallen, BAM en wat kon hij plassen zeg, een flinke straal!

De derde dag heb ik samen met Tim gerelaxt en ’s avonds zijn we op sunset cruise geweest. Gratis alcohol en eten. We hebben nijlpaarden gezien en zijn de eerste Nederlandse toeristen uit Den Haag tegen gekomen. Ontzettend mooie zonsondergang gezien, maar niet te vergeten het aantal dronken mensen! Hilarisch dat sommige hun grenzen niet kennen en ontzettend profiteren van de gratis drank.

’s Avonds kwam de helft van de groep ook richting Livingstone, hiermee zijn we nog naar de krokodillen farm geweest. Iedereen mocht hier een kleine krokodil en een slang vasthouden, ja zelfs ik! Ik heb die dag meerdere dingen gedaan die ik eigenlijk niet durf, namelijk ook de Gorge’s Swing! Het bungeejumpen was te duur en heb ik ook al een keer in Hongarije gedaan, dus nu ging ik voor iets anders! Dit was ontzettend gaaf en ik ben nog heel :).

Tim en ik wilden die avond in een keer doorreizen naar Malawi, om de volgende avond in Lake Malawi aan te komen. Dit lukte tot Chipata, we hadden een busticket tot Lilongwe (hoofdstad van Malawi) maar de bus reed helaas niet verder. Ik had nog afgeklopt in Livingstone dat onze strakke planning hemels verliep, blijkbaar heeft het afkloppen niet geholpen en viel de planning in duigen. Maar we hebben ons erbij neergelegd en de laatste dagen in Chipata in plaats van Lake Malawi doorgebracht. Lekker uitgerust en gezwommen bij Crystal Springs, om toch nog even bruin terug te komen in Nederland! Hij weet nou precies hoe ik hier leef en wilde eigenlijk nog niet weg. Helaas heb ik hem vrijdag op het vliegveld moeten afzetten, maar kan ik er voor de laatste 4 weken goed tegen aan.

Ik plaats hierna nog een berichtje over het afronden van alle projecten en de eindpresentatie voor Bisshop George!

Want nu word het even flink aan de bak...

Mam, fijne Moederdag!

Liefs Tirsa



  • 09 Mei 2010 - 10:59

    Nardi & Frans:

    Na zo'n genieten nu nog even er flink tegen aan. Groeten vanaf hier :)

  • 09 Mei 2010 - 11:00

    Christelle:

    Hahahaha Tirsa, ik moet zo lachen om jou altijd :P!

    Mooi dat het zo leuk was met Rambo, ben benieuwd naar zijn verhalen :D.

    Veel plezier en succes nog de laatste maand!

    Kusje, Christelle

  • 09 Mei 2010 - 11:09

    Joke En Martin:

    Volgens mij heb jij minstens een half jaar nodig om alle, leuke, aparte, bijzondere en spannende dingen te verwerken die jij allemaal hebt gedaan, gezien daar. Heel leuk dat Tim daar was, weet hij tenminste straks waar jij het over hebt.
    Hier weinig bijzonders. De fazanten en konijnen kunnen natuurlijk niet tippen aan neushoorns, olifanten enz.
    Geniet er dus maar flink van de laatste weken , voor je het weet kun je de winterjas weer aan.

    Lieve groeten, Martin en Joke

  • 09 Mei 2010 - 11:53

    Mama:

    Dag lieverd,ik
    ben behoorlijk verwenddoor roseen christelle.Zelfs papa
    had een bloemetje.Totgauw
    kus.mama

  • 09 Mei 2010 - 12:09

    Papa:

    fijn om ook te lezen dat je nog flink aan de bak gaat. Uiteindelijk zit je daar voor het project en niet voor vakantie.

    Veel succes, een goed resultaat en nog een fijne tijd daar.

    groet papa


  • 09 Mei 2010 - 13:42

    Yfke :

    Mooi dat je zo genoten hebt met Tim! Wat een beesten ben je daar al tegen gekomen zeg!

    Succes nog even de laatste weken, you can do it!

    Liefs vanaf Curacao *nog een week en dan ga ik weer richting Bitterstraat!*

  • 09 Mei 2010 - 14:04

    Jans:

    Tirsaa!! Fijn om je zo te horen, en fijn dat tim je ff een goede boost heeft kunnen geven :) succes nog met alles wat je moet doen.

    Kus

  • 09 Mei 2010 - 17:19

    Anke:

    Hai meidd!

    Super story weer! Wow 4 weken nog maar!! Ga je dan dance loving nature mee maken?!?! of net niet. Ik heb je gemist op bevrijdingsfestival! dus als je terug komt gaan we knallen.
    Heel veel succes nog de laatste paar weken! Geniet er nog ff kei hard van

    dikke kusss

  • 10 Mei 2010 - 01:17

    Ans:

    Hi Tirsa,
    Prachtig wat je nu allemaal hebt meegemaakt dat is wel heel bijzonder en zou een ieder van ons ook wel willen. Vooral ook leuk dat de stageopdracht zijn vruchten afwerpt. Zo zie je maar weer dat je eerst moet zaaien voordat je kunt oogsten. Nog succes de komende weken! Hartelijke groet van ons allen,
    Ans

  • 10 Mei 2010 - 07:53

    Leen En Ina:

    Ha Tirsa,
    Wat een belevenissen allemaal! Nu nog 4 weken er flink tegenaan en dan kan Mieke en Chris de bruine Tirsa weer knuffelen. Veel plezier nog daar want de tijd vliegt.
    Groetjes van Leen en Ina

  • 10 Mei 2010 - 09:26

    Ingrid:

    Hoi Tirsa, Tim raakt niet uitgepraat over de weken die jullie samen hebben doorgebracht en we hebben zondagavond de gehele avond de prachtige foto,s bekeken samen met Thijs,jullie hebben een mooie tijd samen gehad om nooit meer te vergeten,nu kun je langzaam aan gaan aftellen,even nog er tegen aan,maar dan gaat de tijd ook snel en dan zien we je weer op 19 juni gelukkig,het is wel stilletjes zonder jouw,nou nog veel succes de laatste weken en tot 19 juni,liefs en xxxxxxx Ingrid en Joris.

  • 10 Mei 2010 - 11:34

    Elly:

    En weer een mooi verhaal van jou, we genieten er allemaal van. Wij gaan overmorgen voor 4 weekjes op vakantie en zijn dan ongeveer gelijk met jou terug, maar ik denk niet dat wij zulke sterke verhalen kunnen vertellen.Ik neem de lap-top mee dus kan ik je blijven volgen nog heel veel succes daar en de groetjes

  • 10 Mei 2010 - 14:38

    Emely:

    Ik ben nog ff ah wachten op de uni voordat ik Bommen kan, dus nog maar eens opnieuw je verhaal aan het lezen, ghehe. Blijft leuk en lekker typisch.
    Vooral die laatstse 4 uurtjes, haha ik zie je daar al dik gestresst zitten!! Maar supersupersupertof alles (heb elk onbekend termpje ff gegoogled, maar wat moet dat supermooi geweest zijn allemaal!!) Ook leuk dat je zo'n perfecte planning had voor jou en tim's weekjes samen, dat je precies wist waar jullie nog heen moesten enzo, je ziet wel weer: een beetje Nederlof zit er toch in;) haha.
    Verder zeg ik allen nog: Lieve Tirs, check je mailbox.
    I WISH YOU ALL THE BEST YOU CAN GET FOR THE LAST WEEKS:)

  • 10 Mei 2010 - 15:33

    Renée :

    Tirsaa,
    Wauwieee, wat leuk zeg allemaal! :D Een hoop dingen gezien en gedaan samen met Tim, leuk leuk!
    Nu nog 4 weekjes er flink tegenaan en dan ben je al zo weer thuis. =D
    & hopelijk heb ik binnen die 4 weken dan ook mijn rijbewijs. Ik had hem vanochtend kunnen halen, maar dat is niet gebeurd, helaas! Had niet genoeg volgafstand op de snelweg dus het was niet voldoende... Volgende keer beter.

    Wens je nog heel veel succes en veel plezier komende maand!

    Liefs Renée.

  • 13 Mei 2010 - 20:57

    Conny Obadagbonyi:

    hallo tirsa geniet van elke dag die je daar mag doorbrengen.zo te lezen heb je de tijd van je leven.geweldig verslag. zie je wel weer als je thuiskomt.nog veel plezier.groetjes conny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Chipata

Tirsa

Ik studeer op het Windesheim Psychomotorische therapie en bewegingsagogie. Ik volg 4 maanden een verbredende minor in Chipata!

Actief sinds 16 Dec. 2009
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 42401

Voorgaande reizen:

18 Februari 2010 - 19 Juni 2010

Zambia 2010

Landen bezocht: